Hvordan vælger jeg en bestemt opstartsdato?

Har du binding på din nuværende elaftale, eller står du og skal flytte adresse med overtagelse på en specifik dato, så kan du have brug for at opstart sker til en anden dato end den, som allerede er angivet som periodestart på det el tilbud, der modtages på e-mail dagen efter udfyldning på Elforbundet.dk.

Ved nyindflytning eller overtagelse

Du skal indledningsvis udfylde formularen med din nye adresse. Senere samme dag modtager du en informationsmail for rabataftalen, hvor du kan læse mere om rabataftalen og Danmarks billigste elaftale.

Dagen efter modtager du en e-mail med tilbud til brug for aktivering af rabataftalen. Typisk er periodestart angivet til den første i næste måned. Overtager du din adresse til en anden dato end angivet, så skal vi have sikret, at du har billig el på ny adresse fra dag 1.

Er der tale om opstart før dato angivet på tilbuddets side 1, skal du stadig aktivere allerede modtaget tilbud, som det er, hvorefter du sender en mail til info@elforbundet.dk, og skriver, at du har aktiveret tilbuddet, men ønsker opstart til overtagelse/indflytning den XX/XX. Herefter sørger vi for resten.

Uanset hvor kort et varsel du giver os, så kan vi typisk altid nå det, da reglerne for opstart er yderst lempelige ved nyindflytning/overtagelse, hvor opstart tilmed kan ske med dages tilbagevirkende kraft. Varsler du med +7 dage, er det naturligvis at foretrække.

Jeg kan/har overtaget adressen før tid

Det er ikke noget problem. Så længe tilbud for rabataftalen er aktiveret, kan vi sikre opstart på dagen eller med dages tilbagevirkende kraft, når du giver besked på info@elforbundet.dk. Det er vigtigt, at tilbud er aktiveret, da det fungerer som accept af rabataftalen, og uden den må elselskabet ikke etablere leveringsstart.

Udskudt opstart til efter udløb af en bindingsperiode

Er du så uheldig, at du er endt med en elaftale med binding, så kan du have behov for, at få opstart af ny billig elaftale udskudt, så dit nuværende elselskab ikke opkræver dig et gebyr. Indledningsvis aktiveres modtaget tilbud, som det er. Bagefter sender du en e-mail til info@elforbundet.dk, hvor du oplyser, at tilbud er aktiveret, men at du er i binding, og først ønsker opstart den XX/XX. Herefter sørger vi for resten.

Du er som forbruger aldrig bundet udover 6 mdr. fra dato for aftalens indgåelse. Har du f.eks. indgået en aftale 1. januar med leveringsstart 1. marts, så er du ikke først ude af din binding 1. september, hvor levering har stået på i 6 mdr., men allerede 1. juli som er 6 mdr. efter accept af elaftalen.

Har du i dag en flerårig elaftale med fast elpris, er du stadig kun bundet i maksimalt 6 mdr. fra aftalens indgåelsesdato, men derfor kan elselskabet godt stille den faste pris til rådighed i f.eks. 3 år.

Som tommelfingerregel skal du aldrig acceptere en elaftale med binding. Det er et levn fra en tid, hvor elselskaberne kurssikrede sig frem i tiden, og derfor fik et tab, når elkunden skiftede før tid. I dag er langt de fleste forbrugere timeafregnet, så når et elselskab vil binde dig frem i tiden, er det for at sikre, at du i 6 mdr. bliver ved med at betale dem de ekstra omkostninger, som de lægger på elprisen og abonnement. Med rabataftalen er der aldrig binding, og du kan altid skifte igen fra dag til dag, hvis det ikke lever op til dine forventninger.